Sista skoldagen...

...För den här veckan! Har väldigt långa skolveckor som ni säkert har märkt. ;) Nå, nu är det bara två eller tre hela veckor kvar och sen börjar vår praktik. Praktiken i år skall vara med unga, funktionshindrade eller med äldre. Jag har ju jobbat flere somrar med äldre så jag valde att göra min praktik med unga eftersom jag är riktigt färsk på det området. Kommer att vara 12 veckor i Sarlinska Högstadiet här i Pargas. Skall blir riktigt intressant men samtidigt väldigt utmanande eftersom jag kommer att vara med en specialklass. Det gäller att vara skärpt, visa respekt för dom och tjäna respekt tillbaka. Vilket kan vara väldigt svårt med ungdomar i den åldern. Kommer själv ihåg hur ens egen inställning kunde vara mot vikarier i den åldern. Nå den dagen den sorgen! ;)

Idag har min skoldag varit rätt så speciell. Vi hade en gruppövning i ämnet krishantering. Uppgiften gick ut på att en del av klassen skulle vara observatörer medan den andra delen av klassen skulle spela ett rollspel på 45 min. Jag var men i gruppen som hade en roll. Observatörerna visste inte vad det hela handlade om. "Berättelsen" handlade om flere ungdomar som tillsammans med ledare var påväg på en utflyckt till skärgården då bussen kör ner i diket och busschauffören dör. Alla barnen hade någon form av mental ohälsa i sin bakgrund och alla skulle reagera på olika sätt. Min roll var en 15-årig flicka som var väldigt omhändartagande och var besatt av babyn. På bussen fanns det nämligen en 1-årig baby som jag sedan blev helt fast i. Det var super intressant drama eftersom alla levde in i suna roller till 100%. Har aldrig i mitt liv gjort en sådan intressant övning. + poäng för Novia! ;)

Att en sådan dag idag!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0